sarajevo

το κίτρινο μπαλάκι με το μεγάλο στόμα: σύντομη ιστορία της οικογένειας pacman

Ο ψυχρός πόλεμος δεν είχε τελειώσει, κι ούτε φαινόταν στον ορίζοντα στο τέλος του. Ένα μεγάλο μέρος της πρωτοκοσμικής νεολαίας απελευθερωνόταν απ’ τον οικογενειακό συντηρητισμό προετοιμάζοντας τον εναλλακτισμό σαν τρόπο ζωής. Το rock ‘n’ roll βρισκόταν ακόμα στις δόξες του γινόμενο σταδιακά πιο “σκληρό”, κι απ’ την άλλη η disco έβγαζε ακόμα μεγάλα αυθεντικά hit: AC/DC, Rolling Stones, Michael Jackson, Blondie, Diana Ross...
Στις μακρινές ηπα, στη νεολαιίστικη διασκέδαση είχε αρχίσει η εισβολή των “μπλιμπλικιών” - όχι ακόμα κατ’ οίκον, αλλά σε μηχανές, στους (κατά τους συντηρητικούς) “ναούς της απώλειας”: τα σφαιριστήρια... Τα πιο δημοφιλή video games ήταν πυροβολισμοί - στο - διάστημα: space indaders και asteroids. Τα γραφιστικά (αν συγκριθούν με την μετέπειτα εξέλιξη) ήταν πρωτόγονα· αλλά η απόλαυση πρωτότυπη. Αποκλειστικά για νεαρούς: τα όποια πολεμικά παιχνίδια των εφήβων είχαν βρει συγκινησιακά ένα ηλεκτρονικό ισοδύναμο.
Μια ομάδα γιαπωνέζων προγραμματιστών, υπό τον Toru Iwatani, που δούλευαν στην εταιρεία Namco, είχαν μια εντελώς διαφορετική ιδέα: ένα “ζωντανός” δίσκος με μεγάλο στόμα που κινείται “τρώγοντας” κουκίδες μέσα σ’ έναν διδιάστατο λαβύρινθο, κυνηγώντας (ή κυνηγημένος) από “εχθρούς”. Ο θρύλος λέει ότι η ιδέα του δίσκου - που - καταπίνει - κουκίδες γεννήθηκε σε μια πιτσερία, απ’ το σχήμα της πίτσας όταν έχουν φαγωθεί δυο τρία κομμάτια της. Σύμφωνα με τον ίδιο θρύλο οι προγραμματιστές ήθελαν να φτιάξουν ένα παιχνίδι που να είναι προσιτό και σε κορίτσια· φεμινιστικός ο σκοπός αλλά θα έπρεπε οι πιθανές παίκτριες να “κατακτήσουν” και τα αγοροκρατούμενα μαγαζιά των video games...

Το pacman κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά της έκδοσής του στην ιαπωνία (1980) και στις ηπα. Αυτό το virtual “ζωντανό” κίτρινο δισκάκι έγινε pop είδωλο μεταξύ των ραγδαία αυξανόμενων ηλεκτρονικών παικτών, και το πρώτο τέτοιο δημιούργημα που ξέφυγε απ’ τις οθόνες και έγινε μορφή σε t-shirts, φλυτζάνια και λοιπά γκάτζετς, αλλά και σε καρτούν, σε κανονικά παιχνίδια, ακόμα και σε μάρκες τροφίμων [1Ο pacman πρωταγωνιστεί και σε μια κωμωδία επιστημονικής φαντασίας (“pixels”) στα γνωστά χουλιγουντιανά θεαματο-καταστροφικά μοτίβα, που πρόκειται να “βγει” στις ηπα το φετεινό καλοκαίρι.]. Σε μεταγενέστερες version, η προσθήκη ενός φιόγκου, “γέννησε” την miss pacman - μια διαφημιστική ατραξιόν προς γυναίκες παίκτριες.
Το pacman ήταν μια απ’ τις μεγαλύτερες εμπορικά επιτυχίες της βιομηχανίας των video games στα πρώτα της βήματα: μέσα στον πρώτο 1,5 χρόνο της κυκλοφορίας του πουλήθηκαν 350.000 παιχνιδομηχανές για μαγαζιά. Απαλλαγμένο απ’ την shooting αισθητική (ειδικά στον αρχικό πρωτογονισμό της) επενδύθηκε μουσικά και χρωματικά, και παρά την ένταση του κυνηγιού μέσα στους λαβυρίνθους υπήρξε ένα απ’ τα πιο “χαριτωμένα” και διασκεδαστικά προϊόντα της βιομηχανίας.
Ίσως ο pacman αποδείχθηκε νάχει, για τα ‘80s, ένα προσόν ακαταμάχητο: δυνάμωνε τρώγοντας. Ο υγιεινισμός ήταν ήδη “στο δρόμο”, οι διατροφικές φροντίδες είχαν αρχίσει να γίνονται μανίες, κι έτσι η αντοχή ενός ηλεκτρονικού “pet” μέσα σε λαβυρίνθους με εχθρούς “σα μικρόβια” έγινε η αλληγορία μιας εποχής...

pacman

ΣΗΜΕΙΩΣΗ

1 - Ο pacman πρωταγωνιστεί και σε μια κωμωδία επιστημονικής φαντασίας (“pixels”) στα γνωστά χουλιγουντιανά θεαματο-καταστροφικά μοτίβα, που πρόκειται να “βγει” στις ηπα το φετεινό καλοκαίρι.
[ επιστροφή ]

κορυφή