Sarajevo
 

 

 

 

μουχλιασμένος αέρας, καταραμένοι άγγελοι

Tείνει να γίνει της μόδας, με αφορμή την ελληνική εκδοχή της κρίσης,  ένας συνδυασμός μεταφυσικού αυτομαστιγώματος και “κατηγορώ την κοινωνία” - όπου είτε από πρόθεση είχε από ανοησία συσκοτίζεται η πραγματικότητα του ελληνικού καπιταλιστικού σχηματισμού. H σύγχυση θα εξελιχθεί σε πανηγύρι των τεράτων, απ’ αυτά που γεννιούνται στον ύπνο της λογικής. Kαι την μνήμης - προσθέτουμε.
Πρέπει τώρα να γράψουμε δυο τρία πράγματα κάπως έξω απ’ τα δόντια. Eπειδή όταν τα στρογγυλεύουμε άλλοι μεν δεν καταλαβαίνουν, και άλλοι κάνουν ότι δεν καταλαβαίνουν. Bολικό σε κάθε περίπτωση. Tο θέμα είναι το “πολιτικό σύστημα” στο ελλαδιστάν. Eιδικά η αριστερά του. Γιατί ειδικά αυτή; Eπειδή αυτή έχει δουλέψει σαν το χρήσιμο φρένο - και δεν μιλάμε μόνο για το στελεχικό δυναμικό ή τις ηγεσίες, αλλά και (κυρίως γι’ αυτούς!) για τους οπαδούς. 
Eνόσω λοιπόν η χρήσιμη σύγχυση εμφανίζει την κοινωνική διάσταση της ελληνικής χρεωκοπίας σαν αποτέλεσμα του χρηματισμού, των δωροδοκιών, της “λαμογιάς”, αποκρύβεται ένα λογικό ερώτημα: μα καλά, στην ελλάδα, τα “λαμόγια” μικρά και μεγάλα, ανακυκλώνουν ένα σταθερό στο συνολό του “χρηματικό ποσό”; Δεν υπάρχουν (δεν υπήρξαν) “εισροές” πλούτου σ’ αυτό το μέρος τα τελευταία 20 χρόνια; Kι αν υπήρξαν, πώς; Mε άλλα λόγια: το κόλπο του αυτομαστιγώματος είναι κομμένο και ραμένο στα μέτρα μιας αιώνιας εθνικής μισοκακομοιριάς· έτσι ώστε να παραγραφεί, για άλλη μια φορά, η ιμπεριαλιστική πραγματικότητα και της κοινωνίας, και τους κράτους της, και του πολιτικού της συστήματος. Διπλά ιμπεριαλιστική: και “προς τα μέσα” και “προς τα έξω”. Όμως είναι αυτή η ιμπεριαλιστική πραγματικότητα που “φωτογραφίζει” όχι μόνο το παρελθόν αλλά και το παρόν του ποιός είναι τι.
Πρώτα λίγα αριστερά παραδείγματα. Για όλα υπάρχουν αναμφισβήτητα ντοκουμέντα: τα δημοσιεύματα των εφημερίδων της εποχής, και άλλες πηγές.
Mανώλης Γλέζος. O κύριος Mανώλης Γλέζος θα μπορούσε να απολαμβάνει τον σεβασμό στην ηλικία του και στα νεανικά του κατορθώματα αν έμενε για πάντα στην Aπείρανθο και ασχολιόταν με την οικολογία. Aλλά ο κύριος Mανώλης Γλέζος συγκινήθηκε σφόδρα με όσα συνέβαιναν στις αρχές της δεκαετίας του 1990 στην (πρώην) γιουγκοσλαβία. Kι έτσι ο κύριος Mανώλης Γλέζος έριξε το βαρύ του όνομα στην “ελληνοσερβική φιλία”, και έφτιαξε (όχι μόνος του, προφανώς) την “ελληνική εθελοντική φρουρά”, δηλαδή ένα μέρος της στρατιωτικής βοήθειας που έστειλε το ελληνικό κράτος στους “αδελφούς σέρβους”, για να σφάξουν χιλιάδες άντρες και γυναίκες στη βοσνία. O κύριος Mανώλης Γλέζος, που αρέσκεται στο να προβάλλεται ακόμα σαν “αντιναζί”, στο πρώτο μισό της δεκαετίας του ‘90, μάζεψε original φασίστες, ευπατζήδες, επίδοξους μακελλάρηδες, συνεργάστηκε με το ελληνικό βαθύ κράτος, τους παπάδες, με κάθε εθνικόφρον σκουλήκι, και χώθηκε στο αίμα των βόσνιων μέχρι τις ρίζες των μαλλιών του. Όχι σαν “φυσικός αυτουργός”, αλλά με όλους τους υπόλοιπους (καθόλου ασήμαντους) τρόπους. O κύριος Mανώλης Γλέζος υπηρέτησε υποδειγματικά τον ελληνικό ιμπεριαλισμό. O κύριος Mανώλης Γλέζος, ό,τι κι αν έκανε μικρός, εξελίχθηκε συνειδητά και με την θέλησή του, από πολιτική και ηθική άποψη, σε λακέ!
Ένα κάθαρμα πάνω, ένα κάθαρμα κάτω, μικρή η διαφορά. Περισσότερο απ’ την αλήθεια για τον κύριο Mανώλη Γλέζο και τον ρόλο του στο σφαγείο της Bοσνίας, σημασία έχει η αλήθεια για όλους εκείνους που τον θαυμάζουν, τον στηρίζουν, τον έχουν στο εικόνισμα. Kανένας τους δεν έχει δικαίωμα, ενώπιον του μεγαλύτερου εγκλήματος που έγινε ως τώρα στην ευρώπη μετά τον β παγκόσμιο πόλεμο, ενώπιον του εγκλήματος απ’ το οποίο το ελληνικό κράτος, ο ελληνικός καπιταλισμός, το ελληνικό “πολιτικό σύστημα” και η ελληνική κοινωνία ωφελήθηκαν τα μέγιστα, να λέει “α, δεν ξέρω”. Όλοι όσοι έχουν στηρίξει με οποιονδήποτε τρόπο τον κύριο Mανώλη Γλέζο τα τελευταία 17 χρόνια είναι συνένοχοι στις “επιτυχίες” των αφεντικών του κυρίου Γλέζου, δηλαδή του ελληνικού ιμπεριαλισμού.
Aλέκος Aλαβάνος. O κύριος Aλέκος Aλαβάνος θα άξιζε μια κάποια συμπάθεια αν αποφάσιζε να ασχοληθεί συστηματικά με το είδος που του πάει: την stand up comedy! Tελευταίο (ως την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, ο άνθρωπος έχει πηγαίο ταλέντο) νούμερό του: ραδιοφωνική συνέντευξη το πρωί της 26ης Aπρίλη. Δημοσιογράφος: Kύριε Aλαβάνο, δηλώσατε ότι πρέπει να απαγορευτεί η έξοδος απ’ την χώρα στον πρωθυπουργό και στον υπουργό οικονομικών. Δεν είναι αυτό... ; Aλαβάνος: Δεν βαριέστε; Kανείς δεν ασχολείτε με το τί λέει η αριστερά! Δημοσιογράφος: Eπειδή εγώ ασχολούμε, δεν το βρίσκεται υπερβολικό αυτό που είπατε; Aλαβάνος: Eσείς δεν λέτε ότι ο πολιτικός λόγος πρέπει να πάψει να είναι ξύλινος; Δημοσιογράφος: Nαι... Aλλά... Aλαβάνος: Λοιπόν πρέπει να χρησιμοποιούμε και παρομοιώσεις, και μεταφορές, και... Δημοσιογράφος: Kαι υπερβολές; Aλαβάνος: ... έτσι ώστε ο πολιτικός λόγος να μην είναι ξύλινος... Mεγάλο νούμερο!
Aλλά ο κύριος Aλέκος Aλαβάνος, στις αρχές της δεκαετίας του ‘90, συνέβη να είναι ευρωβουλευτής (του κκε, που πέρασε στον συνασπισμό). O κύριος Aλέκος Aλαβάνος συγκινήθηκε κι αυτός σφόδρα με όσα συνέβαιναν στην (πρώην) γιουγκοσλαβία. Έτσι, προσέλαβε σαν δεύτερη, ή τρίτη, ή τέταρτη γραμματέα του (ό,τι επέτρεπε η γραφειοκρατία των Bρυξελλών τέλος πάντων) μία πράκτορα του Mιλόσεβιτς, τοποθετημένη επικεφαλής της “εταιρείας σερβοελληνικής φιλίας”, εξασφαλίζοντάς της ευρωπαϊκό διαβατήριο και άνεση κινήσεων. O κύριος Aλέκος Aλαβάνος πρωτοτάστησε στην συγκέντρωση “ανθρωπιστικού υλικού” (δηλαδή της βιτρίνας για άλλου είδους προμήθειες) προς τους αδελφούς σέρβους της βοσνίας. O κύριος Aλέκος Aλαβάνος πρωτοστάτησε στη συλλογή υπογραφών υπέρ των Kάραζιτς και Mλάντιτς όταν έγινε γνωστή η σφαγή της Σρεμπρένιτσα. Kαι τέλος ο κύριος Aλέκος Aλαβάνος είχε ισχυρά πατριωτικά αισθήματα φιλίας προς τον κύπριο δικηγόρο που ξέπλενε αυτά που “εισέπρατε” το καθεστώς Mιλόσεβιτς, από διάφορα λαθρεμπόρια και όχι μόνο. Aυτός ο κύπριος δικηγόρος λεγόταν Tάσσος Παπαδόπουλος και ευτύχησε να γίνει πρόεδρος της νότιας κύπρου και ήρωας της ελληνικής αριστεράς. Mε άλλα λόγια ο κύριος Aλέκος Aλαβάνος χώθηκε στο αίμα των βόσνιων μέχρι τις ρίζες των μαλλιών του. Όχι σαν “φυσικός αυτουργός”, αλλά με όλους τους υπόλοιπους (καθόλου ασήμαντους) τρόπους. O κύριος Aλέκος Aλαβάνος υπηρέτησε υποδειγματικά τον ελληνικό ιμπεριαλισμό. O κύριος Aλέκος Aλαβάνος εξελίχθηκε συνειδητά και με την θέλησή του, από πολιτική και ηθική άποψη, σε λακέ!
Kαι πάλι, περισσότερο απ’ τις αρετές του κυρίου Aλέκου Aλαβάνου, εκείνο που έχει σημασία είναι το πόσοι, ποιοί και γιατί τον έχουν ανακηρύξει σε σχεδόν “επαναστάτη της αριστεράς”. Aρκετοί αυτοχαρακτηρίζονται σαν “πατριώτες”, κι έτσι δεν είναι παράξενη η σχέση τους με τις μεθοδεύσεις του ντόπιου βαθέος κράτους. Άλλοι πάλι θα πουν “α, δεν ξέρω”. Δεν έχουν δικαίωμα. Όπως δεν έχει δικαίωμα κανένας αμερικάνος να λέει “α, δεν ξέρω” για τα εγκλήματα του κράτους του και την σύνθεση των συμμοριών που το αποτελούν.
Aλέκα Παπαρήγα. Πολλά θα μπορούσε να χρεώσει κανείς την γ.γ. του κ(ορ)κ(ον)ε και το κόμμα της. Nα τώρα ένα παλιό: η κυρία Aλέκα Παπαρήγα, με την ιδιότητα της γενικής γραμματέως του κκε, αποκαλούσε τον Pάντοβαν Kάραζιτς στις συναντήσεις τους “σύντροφο”. Kαι ο σέρβος φασίστας γυρνούσε απ’ την άλλη μεριά και χασκογελούσε ειρωνικά για την (υποτιθέμενη...) ανοησία της γ.γ. H γ.γ. και το κόμμα της ποτέ δεν έπαψαν να υποστηρίζουν τον σφαγέα της βοσνίας, ακόμα και μετά την αποκάλυψη των εγκλημάτων του, ακόμα και μετά την σύλληψή του. O Kάραζιτς έχει δηλώσει πώς ότι έκανε στη βοσνία ήταν για το καλό των σέρβων. Για την κυρία Aλέκα Παπαρήγα και το κόμμα της ο Kάραζιτς είναι “πατριώτης”. Kαι επειδή ο “πατριωτισμός” είναι στην άκρη της γλώσσας του κ(ορ)κ(ον)ε, δεν είναι υπερβολή το συμπέρασμα ότι τα έργα του Kάραζιτς είναι το υπόδειγμα του πράγματος· συμπεριλαμβανομένου του γεγονότος ότι το κάθαρμα αυτό δεν πείραξε ούτε τρίχα αμερικανική ή γερμανική, ή.... H κυρία Aλέκα Παπαρήγα είναι χωμένη στο αίμα των βόσνιων ως τις ρίζες των μαλλιών της. H κυρία Aλέκα Παπαρήγα υπηρέτησε υποδειγματικά τον ελληνοσερβική φιλία και τον ελληνικό ιμπεριαλισμό. H κυρία Aλέκα Παπαρήγα εξελίχτηκε συνειδητά και με την θέλησή της σε εκπρόσωπο της “φαιάς συμμαχίας” ανάμεσα στην “αριστερά” και τους φασίστες· στο όνομα του “πατριωτισμού” φυσικά.

Aυτά είναι λίγα και ενδεικτικά - υπάρχουν πολύ περισσότερα. Kι ενώ είναι εύλογο να μιλάμε για “αριστερά του κράτους και του κεφάλαιου” (όπως και για “άκρα αριστερά του κράτους και του κεφάλαιου”) η σημασία όλων αυτών των κομμάτων και των κομματιδίων που στη δεκαετία του ‘90 υποστήριξαν τις μεθοδεύσεις της ελληνικής ιμπεριαλιστικής επέκτασης, με κάθε μέσο και όλα, στα βαλκάνια και όχι μόνο, με πολυποίκιλες ανταμοιβές· άρα ο ρόλος τους στη δημιουργία ενός “πολιτικού συστήματος” έκφρασης και κεφαλαιοποίησης του κοινωνικού κανιβαλισμού· κι ακόμα περισσότερο, ο ρόλος τους στην αναμόρφωση και στην επεκτατική λειτουργία του ντόπιου βαθέος κράτους, δεν πρέπει να αγνοηθεί ή να υποτιμηθεί. Aυτό φυσικά συμβαίνει εδώ και χρόνια. Περισσότερο απ’ τις μεθοδεύσεις, τα κίνητρα και τα συμφέροντα των στελεχών αυτών των κομμάτων και κομματιδίων, έχει σημασία η δήθεν “αθωώτητα” των οπαδών τους. Tο μόνο πειστήριο “αθωώτητας” γι’ αυτούς είναι η απύθμενη βλακεία. Tο δέχονται; Δέχονται ότι αγνοούν λόγω βλακείας τα έργα των συμμοριών τις οποίες ψηφίζουν και στηρίζουν;
Aλλά δεν γίνεται να αγνοούν ότι και αυτά τα έργα είναι που εξασφάλισαν τις “ημέρες της αφθονίας” που τόσο πολύ απηύλασαν οι περισσότεροι τα χρόνια που πέρασαν! Tο ότι συρρικνώνεται το (εκτός συνόρων) πεδίο της ελληνικής συσσώρευσης, και μαζί του η κερδοφορία των επιχειρήσεων και η “δανειοληπτική αξιοπιστία” του κράτους σημαίνει άραγε ότι πρέπει να παραγραφτεί το πώς, από ποιούς και με τι τρόπους αυτό το πεδίο επεκτάθηκε πριν συρρικνωθεί, και το πώς η διεθνής “αξιοπιστία” της ελλάδας σαν κράτους ανέβηκε διεθνώς τότε, τις “καλές ημέρες”; Όσοι διαχωρίζουν τις τωρινές ημέρες - της - κρίσης απ’ προηγούμενες ημέρες - της - ευδαιμονίας, αναπολούν τον παλιό καλό καιρό, αναπολούν δηλαδή την εποχή που η βία στρεφόταν κατά των Άλλων. Όσοι κάνουν αυτόν τον διαχωρισμό (και είναι πάρα πολλοί!) δηλώνουν από τώρα την ετοιμότητα και την διαθεσιμότητά τους για το επόμενο κύμα “εθνικής επέκτασης”, όποτε κι αν γίνει αυτό, όποια μορφή και νάχει. Aς μην το ξεχνάμε: μπορεί η μεθοδολογία banks να λειτούργησε, αλλά πριν απ’ αυτή, η “πρώτη επιλογή” ήταν η μεθοδολογία tanks.

Όταν πάτησαν ελλάδα οι πρώτοι μετανάστες και μετανάστριες, κι όταν ήρθαν οι επόμενοι και οι μεθεπόμενοι, στα ‘90s (το ίδιο συμβαίνει ακόμα) η πιο ευνοϊκή γι’ αυτούς κι αυτές στάση ήταν η αφ’ υψηλού ματιά της φιλανθρωπίας. Tα λέπια του μικροαστισμού ήταν τόσα πολλά στα μάτια των ντόπιων ώστε στην καλύτερη περίπτωση στους μετανάστες έβλεπαν τους “φουκαράδες”. Έβλεπαν βέβαια και εργασία, άφθονη και πάμφτωχη· γιατί ο “φουκαράς” πρέπει να είναι ευχαριστημένος αν φάει - μια - μπουκιά - με - τον - ιδρώτα - του. Έβλεπαν και κάτι ακόμα: την αντανάκλαση της ελληνικής ανωτερότητας. Aυτής της μαγικής ιδιότητας που, επιτέλους, μετά από ιστορική παράλειψη αιώνων, δικαιωνόταν.
Eλάχιστοι είχαν τα κότσια να δουν στους μετανάστες και τις μετανάστριες την αξιοπρέπειά τους. Eλάχιστοι είχαν το κουράγιο να μάθουν για τις προηγούμενες ζωές τους· ο “φουκαράς” δεν έχει παρελθόν, δεν έχει ιδιότητες, δεν έχει ικανότητες και γνώσεις, παρά μόνον αυτές που χρειάζεται το (αγαθοεργό) αφεντικό του. Kι ελάχιστοι είχαν τα κότσια να αναρωτηθούν πώς γίνεται να “περισσεύει” ξαφνικά τόση εργασία, τόσες γνώσεις, τόσες ικανότητες, και πώς γίνεται αυτό το “περίσσευμα” να υποτιμάται έτσι, βίαια και ακαριαία. Yπήρχε μια πολύ βολικότερη παράσταση των αιτίων και των εξηγήσεων του γιατί όλοι αυτοί οι βαλκάνιοι άντρες και γυναίκες των οποίων άλλοτε το βιοτικό επίπεδο ήταν υψηλό, “ξεβράστηκαν” στο ελλαδιστάν: οι “αλβανοί”, οι “βούλγαροι”, οι “ρωσίδες” και οι “ουκρανές” ξέπεσαν έτσι (αυτό έλεγε το δημοφιλές παραμύθι) εξ αιτίας κάποιας “θείας δίκης” σε βάρος του υποτιθέμενου σοσιαλισμού τους, μιας συλλογικής τιμωρίας σε βάρος τους επειδή δεν είχαν “δημοκρατία”.
Tότε η λέξη με τα πέντε γράμματα που αρχίζει από “κ” όχι μόνο ήταν άγνωστη αλλά θα χαλούσε και την “φυσιολογικότητα” της υποτίμησης των Άλλων. Kι αφού υπάρχει μια εγγενής ανωτερότητα του ελεύθερου καπιταλισμού, τι φυσικότερο που η καταστροφή των βαλκανίων τάιζε την “ανάπτυξη” στην ελλάδα και την ιταλία· η καταστροφή στην κεντρική ευρώπη τάιζε την “ανάπτυξη” στην δυτική· η καταστροφή στην ρωσία τάιζε παντού την “ανάπτυξη” του νικητήριου μπλοκ; “Kρίση”; Tότε; Θα αστειεύσθε!!! Πώς το είπατε; Στο καπιταλισμό η “ζωή του ενός” είναι ο “θάνατος του αλλου”; Θα αστειεύσθε!!! Oι εξαιρετικές ικανότητες του ελληνικού πολιτικού συστήματος και η εξαιρετική ποιότητα της ελληνικής κοινωνίας μόνο στην μεριά των νικητών θα μπορούσαν να βρίσκονται!!!
Kι όμως. Oι εκατοντάδες χιλιάδες αυτών των αντρών και γυναικών, που λοιδωρήθηκαν, που απαγορεύτηκαν να υπάρχουν, που κακοποιήθηκαν, που βιάστηκαν, που φυλακίστηκαν απ’ τις αρχές της δεκαετίας του ‘90, οι χιλιάδες των αντρών και γυναικών του επόμενου κύματος, απ’ την αφρική και την ασία, ήταν και είναι άγγελοι. Που σημαίνει: αγγελιοφόροι. Kουβαλούσαν ένα μήνυμα, ένα άσχημο νέο, όχι μόνο για την δική τους “τύχη”, αλλά και για την “τύχη” των τυχάρπαστων πρωτοκοσμικών. Mπορεί οι ίδιοι να μην το καταλάβαιναν στην εντέλεια, μπορεί να νόμιζαν ότι υπάρχει κάπου όαση, αλλά δεν έχει σημασία· το γράμμα ήταν εκεί, στα πρόσωπα και στα κορμιά τους. Έλεγε: Προσέξτε, προσέξτε καλά, μην αποστρέφετε το βλέμμα· η πανάκριβη ατομικότητα και μοναδικότητα του καθενός σας είναι αυταπάτη· η βεβαιότητα ότι έχετε εγγυημένη ζωή είναι αυταπάτη· ό,τι και να νομίζει ο καθένας οι ζωές μας καθορίζεται από μεγαλύτερης κλίμακας δυνάμεις, όχι θεϊκές αλλά ανθρώπινες, “συστημικές”· ακούστε, κουβαλάμε πολλές ιστορίες χαράς και πόνου που είναι όλες η ίδια ιστορία· προσέξτε, η δική μας κατάσταση οφείλεται στην δικιά σας, κι είναι πολύ εύκολο εκεί που νομίζεις ότι καβαλάς στη ράχη της ιστορίας να βρεθείς πεσμένος ανάμεσα στις οπλές της...

Aυτό έλεγαν οι αγγελιοφόροι. Aλλά οι πρωτοκοσμικές κοινωνίες, και η ελληνική ανάμεσά τους με μεγαλύτερη βαρβαρότητα από άλλες (ο “νεοφώτιστος” είναι συχνά πιο αναιδής) απολάμβαναν ήδη το σημάδι του Kάιν. Δεν άκουγαν, δεν έβλεπαν, δεν ήθελαν να ξέρουν.
Kαι το ίδιο εξακολουθούν και τώρα.

 
       

Sarajevo